Wednesday, May 22, 2013

Tips merawat masalah sakit sendi bahu

Masalah sakit sendi bahu


Masalah sakit bahu sering dialami oleh golongan pekerja, mereka yang aktif bersukan dan juga surirumah. Kebiasaannya sakit bahu ini mengganggu pergerakkan seharian mereka yang mengalaminya sehinggakan terpaksa pergi ke hospital. Terdapat beberapa sebab mengapa sakit bahu terjadi antaranya kecederaan ketika bersukan atau bertugas, kemalangan jalan raya atau jatuh ketika memanjat tempat yang tinggi.


Masalah sakit bahu sebenarnya amat mengelirukan kerana melibatkan pelbagai otot yang bersambung pada tulang bahu dan juga tulang-tulang lain seperti tulang belakang, tulang rangka dan juga tulang belikat. Jadi saya senaraikan beberapa kaedah bagi merawat masalah sakit sendi bahu antaranya:
  • urutan dan tekanan
  • terapi myofacsial

Kaedah urutan dan tekanan

Urutan dan tekanan boleh dibuat kepada titik-titik akupunktur dan saraf yang terdapat di bahu bagi melegakan kesakitan dan merangsang kembali saraf yang sudah tidak aktif. Ini adalah kerana yang memegang sendi bahu atau tulang bahu adalah urat saraf. Maka jika urat saraf kita lemah jadi kesakitan akan terasa di bahagian sendi bahu. Gambar bawah menunjukkan bagaimana saraf yang menjalar daripada bahagian kepala ke bahagian bahu dan tangan keseluruhannya dipicit atau ditekan menggunakan jari bagi merangsang atau mengaktifkan kembali urat saraf tersebut.

Tips merawat sakit bahu dengan menekan pada anak panah merah


Titik akupunktur memang banyak di bahagian bahu jadi anda boleh menekan selama 30 saat bagi memberikan kelegaan dan menguatkan kembali bahu yang lemah sebagai contoh sendi bahu yang terkeluar dari soketnya. Pengalaman saya merawat masalah sendi bahu yang terkeluar dari kedudukannya, setelah beberapa minit titik dan kawasan tersebut ditekan dan diurut, pesakit berasa lega dan sendi bahu menjadi kuat. Tidak lagi terasa longgar, lenguh dan sakit. Boleh diulang sehingga pesakit berasa lega Insya Allah.

Seperti di dalam gambar di bawah titik-titik akupunktur yang terdapat di bahagian bahu adalah
  • Titik usus kecil SI14
  • Titik usus kecil SI15
  • Titik pundi hempedu GB21
  • Titik usus besar LI16
  • Titik SianJao SJ14
  • Titik SianJao SJ15
Titik-titik akupunktur di bahu

No comments:

Post a Comment